Unia Europejska prowadzi szereg działań, które mają przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego w całej wspólnocie. Efekty są widoczne, bo chociażby w Polsce liczba ofiar śmiertelnych w ciągu dekady spadła o 47 proc. Przed władzami jednak jeszcze długa droga.
Polityka UE dotycząca BRB była omawiana przez grupę wysokiego szczebla Unii Europejskiej do s praw bezpieczeństwa ruchu drogowego na spotkaniu w Gdańsku.
Mniej ofiar śmiertelnych
Działania i strategia UE ma prowadzić do
wyeliminowania wypadków śmiertelnych i ciężkich w całej Europie. Programy są prowadzone przy uwzględnianiu licznych badań i trendów, a przedstawiciele różnych państw członkowskich mogli się wymienić przemyśleniami w Gdańsku.
Sytuację nad Wisłą przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Stanisław Bukowiec.
– W ostatniej dekadzie Polska znacząco poprawiła bezpieczeństwo ruchu drogowego, osiągając spadek liczby ofiar śmiertelnych o 47 procent. Nasze doświadczenia i praktyczne działania w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego mogą inspirować i wspierać inicjatywy podejmowane w innych państwach Unii Europejskiej – zdradził wiceminister.
KE działa dla bezpieczeństwa na drogach
Przy okazji spotkania, Komisja Europejska przekazała informacje o aktualnych pracach legislacyjnych, w tym nad pakietem przepisów dotyczącym zdatności do ruchu drogowego, który będzie regulował m.in. kwestie kontroli technicznej pojazdów i ich dopuszczalności do ruchu.
Planowano też dalsze działania dotyczące pakietu bezpieczeństwa ruchu drogowego 2023, w skład którego wchodzi dyrektywa w sprawie prawa jazdy, w sprawie ogólnounijnych skutków zakazów prowadzenia pojazdów oraz w sprawie transgranicznej wymiany informacji, dotyczącej przestępstw lub wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu ruchu drogowego.
Dzielono się również doświadczeniami we wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań BRD w budowie infrastruktury drogowej oraz wpływu na bezpieczeństwo ruchu samochodów autonomicznych oraz wyposażonych w technologię telematyczną.